Vojvodina protivustavno svedena na oblik lokalne samouprave

 
 
Pokrenimo Vojvodinu
Govori | Ponedeljak, 05. 12. 2016. | Komentara: 0

Vojvodina protivustavno svedena na oblik lokalne samouprave

BEOGRAD – Predsednik poslaničke grupe Lige socijaldemokrata Vojvodine u Skupštini Srbije Nenad Čanak izjavio je danas da poslanici LSV neće podržati ovakav Predlog budžeta za 2017. jer on nije u skladu sa Ustavom Srbije, ali i zbog toga što je Autonomna pokrajina Vojvodina u tom dokumentu svedena samo na jedan oblik lokalne samouprave što je, takođe, protivustavno.
 
Transkript govora Nenada Čanka možete pročitati u nastavku.

LSV
 
Hteo bih da se prvo, dame i gospodo, uvaženi narodni poslanici, drugarice i drugovi, osvrnem na jutrošnje izlaganje ministra finansija, zato što se u njemu, ko god se bavio ekonomijom, mogao prepoznati poznati rad Međunarodnog monetarnog fonda, koji oni zovu, i tu ćete se, nadam se, složiti sa mnom gospodine ministre, oni nazivaju ovakav odnos prema jednoj državi „zlatna ludačka košulja“ (golden strait jacket). Oni to tako nazivaju zato što se na taj način pritežu kaiševi na ekonomiji, bez obzira šta stanovnici države, u kojoj se ta ekonomija nalazi, o tome misle. Jesam li u pravu gospodine ministre finansija? Samo da budemo na jasno. 
 
Znači, drugim rečima, ja ne vidim šta bi, ustvari, i bilo toliko sporno oko ovoga budžeta, s obzirom na to da je on rađen po veoma striktnim pravilima kod kojih ne postoji mnogo prostora za bilo kakvu veliku dovitljivost. Namerno neću da upotrebim reč autonomija. 
 
Sve u svemu, to bi sve bilo veoma razumljivo u svetlu teške ekonomske situacije u zemlji, da se nije dogodilo nešto drugo, a to je ova šema koja proizilazi iz ovoga Predloga budžeta. Ova šema pokazuje, praktično, prikaz opšteg nivoa države, tj. u skladu je sa obuhvatom u izveštajima o fiskalnim kretanjima Ministarstva finansija. I ona je veoma korektna. Međutim, ono što je problematično sa ovom šemom to je što ona nije u skladu sa Ustavom i sad ćemo doći u jednu paradoksalnu situaciju gospodine predsedniče Vlade, da ja kao ekonomista Vama kao pravniku pročitam par članova Ustava. 
 
Šta kaže Ustav
 
Dakle, član 181. Ustava glasi: „Saradnja autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave...“, drugim rečima, time se razdvaja lokalna samouprava od autonomne pokrajine.
 
Član 183. je „Nadležnost autonomnih pokrajina“ gde piše: „Autonomne pokrajine, u skladu sa Ustavom i svojim statutom, uređuju nadležnost, izbor, organizaciju i rad organa i službi koje osnivaju.
Autonomne pokrajine, u skladu sa zakonom, uređuju pitanja od pokrajinskog značaja u oblasti:
1. prostornog planiranja i razvoja,
2. poljoprivrede, vodoprivrede, šumarstva, lova, ribolova, turizma, ugostiteljstva, banja i lečilišta, zaštite životne sredine, industrije i zanatstva, drumskog, rečnog i železničkog saobraćaja i uređivanja puteva, priređivanja sajmova i drugih privrednih manifestacija,
3. prosvete, sporta, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite i javnog informisanja na pokrajinskom nivou.
Autonomne pokrajine se staraju o ostvarivanju ljudskih i manjinskih prava, u skladu sa zakonom.
Autonomne pokrajine utvrđuju simbole pokrajine i način njihovog korišćenja.”
I sad dolazi ono zbog čega sve ovo čitam: 
„Autonomne pokrajine upravljaju pokrajinskom imovinom na način predviđen zakonom.
Autonomne pokrajine, u skladu sa Ustavom i zakonom, imaju izvorne prihode, obezbeđuju sredstva jedinicama lokalne samouprave za obavljanje poverenih poslova, donose svoj budžet i završni račun.
 
Ponoviću: Autonomne pokrajine, u skladu sa Ustavom i zakonom. 
E sad, tu dolazimo do problema. Tog zakona nema. I upravo zbog toga se u ovom budžetu AP Vojvodina, pošto je jedina funkcionalna autonomna pokrajina trenutno na teritoriji Srbije a nije pod nekim drugim, pod specijalnim okolnostima, ajde da tako kažem, 

Dakle, AP Vojvodina je svedena u ovom budžetu na samo jedan oblik lokalne samouprave što je protivustavno. 
 
Ceo budžet u jednom članu 
na 120 strana
 
Imali smo ovde debatu i o tome da li je i kakva rasprava treba da bude o Budžetu itd. Pa bih Vam skrenuo pažnju na samo jednu sitnicu, gospodine predsedniče Vlade. Praktično, kompletan Budžet je sasvim sam uveren, bez zle namere, ali sabijen, njegovi najznačajniji delovi, u jedan jedini član, to je član broj 8. 

Član broj osam ima 120 strana. Od 52. do 172. stranice. Možete pogledati u svojim primercima Budžeta. A pošto jedan narodni poslanik može o jednom članu budžeta da diskutuje dva minuta, to znači da praktično jednim amandmanom od dva minuta treba intervenisati na nešto što je stalo na 120 strana i čini praktično najznačajniji deo samog budžeta. To je, dakako, nemoguće. Ja razumem da postoji model i metod opstruiranja rada skupštine amandmanima. To sam imao čast, radost i zadovoljstvo trpeti dok sam bio deo parlamentarne većine, kada smo morali danima da sedimo i da glasamo o hiljadama i hiljadama amandmana koji su bili pravljeni samo zato da bi se opstruirao rad Skupštine. To je, naravno, potpuno besmisleno i upravo zato se treba najšire boriti protiv opstrukcije Skupštine, ali sa druge strane, treba imati u vidu konstruktivni pristup, kakav ja verujem da najveći deo ljudi u ovoj sali ima, da se popravi ono što se može popraviti u ovom budžetu, a u okvirima ove zlatne ludačke košulje MMF-a koja nam je nataknuta iz ovih ili onih razloga. Dakle, verujem da bi se tu moglo ponešto učiniti. 
 
Ne postoje zakoni kojima bi mogla AP Vojvodina da se drugačije tretira u nivou budžeta i mislim da je to veliki propust. Govoriti da su mogli biti doneti ranije je sasvim tačno i ja ni u kom slučaju ne uzimam u odbranu bilo koju raniju vladu koja to nije učinila, ali mislim da bi ova vlada to morala da učini kada već ispravlja sve one probleme koje su joj prošle vlade ostavile. S druge strane, čuli smo da postoje kritike na rad poreskih uprava, ako sam dobro razumeo. Ali, poreske uprave, to nemojte zaboraviti, nisu ni privatne firme, ni nevladine organizacije. Poreske uprave su sastavni deo Ministarstva finansija, a Ministarstvo finansija je sastavni deo ove Vlade. Pa bih Vas molio da vidimo šta ćemo sa svim ovim podacima o kojima Vam sada govorim i koji jednostavno insistiraju na tipu odgovora.
 
Potpuno je već deplasirano govoriti o tih tužnih sedam procenata koliko pripada navodno autonomnoj pokrajini Vojvodini. To je, inače, član 184. Ustava Srbije protiv koga smo se, gospodine predsedniče Vlade, podsetiću Vas, sreli smo se te noći... Čedomir Jovanović i ja smo bili ispred Skupštine u kojoj je donošen ovaj Ustav i demonstrirali, a Vi ste bili u toj Skupštini. Ako se sećate toga. Ja bio.
 
Zakoni koji ne postoje
 
Autonomna pokrajina ima izvorne prihode kojima finansira svoje nadležnosti“, kaže 184. član. „Vrste i visina izvornih prihoda autonomnih pokrajina određuju se zakonom.” Tog zakona nema. 
Zakonom se određuje učešće autonomnih pokrajina u delu prihoda Republike Srbije.“ Tog zakona nema. 
 
Budžet Autonomne pokrajine Vojvodine iznosi najmanje 7% u odnosu na budžet Republike Srbije, s tim što se tri sedmine od budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine koristi za finansiranje kapitalnih rashoda.“ Kako da se tri sedmine budžeta investira u kapitalne rashode, kada su najveći deo budžeta transferna sredstva? I samim tim već opredeljena na pojedine adrese, da tako kažem. Mogu se zadržati na računu Vlade AP Vojvodine samo jedan dan i jednostavno nijedna administracija AP Vojvodine nije u stanju da ispuni svoju ustavnu obavezu koju joj nameće važeći Ustav Republike Srbije. 
 
Dakle, zbog svega toga, mislim da je veoma bitno shvatiti da sam Budžet, kao najvažniji zakon, ne livitira u nekom praznom prostoru. Sam Budžet mora biti propraćen neophodnim zakonima koji bi ga učinili primenljivim i koji bi od njega napravili, ustvari, nešto što bi bilo u skladu sa Ustavom. Ovaj i ovakav budžet nije u skladu sa Ustavom Republike Srbije, kao što nije bio ni prošli. Upravo zbog toga 11. januara 2016. godine smo, kao Liga socijaldemokrata Vojvodine, predali Ustavnom sudu žalbu koja se ticala upravo ovih pitanja o kojima govorim. Do dana današnjeg nismo dobili nikakav odgovor. 
 
Ali, ono što smo dobili, ne od Ustavnog suda, ali smo dobili podatke da je Srbija prva zemlja u Evropi po riziku od siromaštva. 

Međutim, govorim o nečem drugom. Nije bitno da li je ili nije. Bitnije je nešto drugo – da je poslednji put studija o životnom standardu o Srbiji objavljena 2007. godine, a treba da se objavljuje svakih pet godina. Nije objavljena 2012. Kriv je ko je kriv, ali mislim da bi bilo značajno takve projekte odraditi da bi se pronašli osnovi iz kojih bi se krenulo u prevazilaženje upravo tih socijalnih i svih ostalih društvenih problema. 
 
Više novca za stambene probleme na KiM
nego za stanove za vojna lica
 
Bacivši letimičan pogled, jer bolje nisam mogao u kratkom vremenu koje sam imao pred sobom, video sam da je, recimo, za rešavanje pitanje stambenih problema vojnih lica namenjeno i opredeljeno tek nešto više novca nego za rešavanje stambenih problema na Kosovu i Metohiji, gde se na delu dela teritorije Srbije opredeljuje tek nešto manje nego za celu Srbiju kada je u pitanju Vojska Srbije, što je nedopustivo, s obzirom na količinu ljudi koji imaju, naročito vojni fond penzionera, koji imaju problem sa stambenim prostorom i krovom nad glavom. 
 
To su sve pitanja koja već na prvi pogled se vide iz svega ovoga. Odgovori na ova pitanja bi bili beskonačno dragoceni. Ali, prvi i najvažniji odgovor je da li će i kada biti doneti svi oni zakoni koji su neophodni da bi budžet Republike Srbije bio u skladu sa Ustavom Republike Srbije, jer ovako sročen on je apsolutno nešto što Liga socijaldemokrata Vojvodine ne može i neće podržati. 

Sa druge strane, mi nikada nismo dobili završni račun sa kojim bismo mogli porediti kako je budžet donet i kako je budžet realizovan. U pokrajini Vojvodini, sticajem okolnosti, se taj izveštaj davao i na šest i na devet meseci. Mislim da bi bilo veoma mudro to dobro i korisno iskustvo uvesti i u Republiku Srbiju. Pa bih Vas molio da mi odgovorite, gospodine predsedniče Vlade, šta mislite o ovim pitanjima koja sam Vam uputio.
 
Sedište fabrike „Lir“ u Beogradu, 
a fabrika u Novom Sadu
 
Replicirajući premijeru Aleksandru Vučiću, Nenad Čanak ga je upitao da li se seća kada je otvarao fabriku „Lir“ u Novom Sadu koja zapošljava dve hiljade radnika. On je ukazao na to da se sedište te fabrike nalazi u Beogradu u Starom Gradu, a porez se naplaćuje po sedištu a ne po mestu u kom se fabrika fizički nalazi. 
 
- Sedišta firmi koje rade u Vojvodini preneta su u Beograd i tu leži, u jednoj velikoj meri, i debalans koji se nalazi između razvijenosti Vojvodine, centralne Srbije i grada Beograda – zaključio je Nenad Čanak.
 
(BILSV, 05.12.2016)



Saopštenja | Četvrtak, 28. 03. 2024. | Komentara: 0

Konkretnim merama pokazati da se nasilje nad ženama više neće tolerisati

Još jedan femicid koji se juče dogodio, peti od početka ove godine, dokaz je da se naše društvo suočava se ozbiljnom krizom i da je neophodno da država hitno preduzme korake ka rešavanju ovog problema.
Odbori LSV | Četvrtak, 28. 03. 2024. | Komentara: 0

Vojvođani podržavaju slobodu govora

Pozivamo celokupnu demokratsku javnost da stane u zaštitu Ustavom zagarantovane slobode govora i snažno osudi najgnusnije pretnje upućene univerzitetskom profesoru dr Dinku Gruhonjiću i novinarki Ani Lalić.
Saopštenja | Sreda, 27. 03. 2024. | Komentara: 0

Kostreš: Bajatović lažima o Vojvodini pokušava da sakrije pljačku i slom režimske politike

Liga socijaldemokrata Vojvodine – VOJVOĐANI poziva Dušana Bajatovića, najplaćenijeg građanina Srbije, čoveka koji gazi interese države u kojoj živi zarad interesa Ruske Federacije, da prestane sa sejanjem mržnje i zastrašivanjem građana Srbije i Vojvodine.



ARHIVA VESTI (izaberite datum):


facebook