Usvajanjem izmena Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom, postaju aktuelne mere pronatalitetne politike koje bi trebalo da pruže veću podršku porodici, uz širi krug korisnika materijalne pomoći. Ipak, sve mere nemaju pravog efekta ako ne postoji kontekst u kom se mogu uskladiti rad i planiranje porodice. Iako
ministarka bez portfelja, zadužena za demografiju i pronatalitetnu politiku, misli da će ove mere pomoći u odluci o planiranju porodice, postoji nekoliko primera u nastavku teksta koji ukazuju koliko je ovaj pristup pogrešan.
Ono što se govori tiše...
Pre pet godina započeta je kampanja „Pravo za mame“, čija je misija bila izmena Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom, koja se ticala isplate naknade za porodiljsko bolovanje, umesto od poslodavca, direktno od strane države, zajedno sa drugim socijalnim davanjima. Na inicijativu tri organizacije, prijavilo se 250 trudnica i majki koje su imale problem sa kašnjenjem isplate, rešene da menjaju Zakon. Dobile smo podršku 159 narodnih poslanika i poslanica, koji su bili spremni da glasaju „ZA“ kada Zakon dođe na dnevni red Narodne skupštine Republike Srbije. Predstavnice organizacija koje su kampanju vodile, dobile su podršku resornih ministara da ovu izmenu uvrste u predlog Zakona koji će sa sednice Vlade Republike Srbije biti predložen Skupštini.
Pet godina kasnije, uz ove pozitivne promene nakupilo se još nekoliko loših rešenja koji planiranje porodice i roditeljstvo ozbiljno dovode u pitanje. U toku ovih pet godina,
narativ vladajuće stranke je da će novi Zakon čak biti više fer prema roditeljima, omogućiti svima roditeljski dodatak, umesto povrata na porez za bebi opremu, mogućnost koju koriste određene kategorije društva.
Te kategorije društva imaju primanja ispod cenzusa koji je odredila Poreska uprava, te je povrat PDV na bebi opremu značio uštedu i nova sredstva koja bi bila iskorišćena za kupovinu pelena, vlažnih maramica ili nove opreme za bebu...
Od pompeznih najava koje se odnose na finansijsku podršku porodicama za prvorođeno, drugorođeno i trećerođeno dete, niko nije istim tonalitetom izgovorio da se odnosi na decu rođenu posle 25. decembra 2017. godine i da počinje da važi 1. jula 2018. godine.
Kažnjavanje majki
Kao što niko nije pomenuo da se pravi prosek od 18
meseci pre početka porodiljskog bolovanja, a za slučaj da buduća majka nije radila toliko u kontinuitetu, prosek je 0 dinara, a ne iznos minimalne plate. Isto tako, smanjena je osnovica isplate, što možda znači da se širi krug primalaca socijalnih davanja, ali je pojedinačni iznos znatno niži. Kažnjavaju se
majke koje zarađuju više od tri prosečne mesečne zarade, što može imati za posledicu prelazak u zonu sive ili crne ekonomije, iako su prethodno plaćani svi porezi i doprinosi.
U svojevrsnoj analizi posledica primene Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom pomenuto je kako nije bilo pravovremene reakcije, odgovora sindikata, nevladinih organizacija i onog dela stručne javnosti na koje će se primena Zakona odnositi.
Nije istina.
Kao članica Lige socijaldemokrata Vojvodine postavljala sam
pitanja, tražila
reakciju nadležnih, navođeni su
primeri, ali je u uslovima potpunog medijskog mraka ova tema ostala nedovoljno interesantna režimskim medijima da bi objavili bilo kakvu dilemu oko primene Zakona. Čak su narodne poslanice u republičkoj Skupštini iskoristile svoje pravo da resornom ministru postave
pitanja, da bi odgovor nadležnost prebacio na Radnu grupu koja je kreirala tekst Zakona.
Zbog svih loših rešenja koja su „provučena“ u tekst Zakona koji je usvojen bez prave javne rasprave, učešća i mogućnosti izjašnjavanja stručne javnosti, poslanici Lige socijaldemokrata Vojvodine su glasali protiv izmena ovog Zakona.
Autorka je članica Glavnog odbora
Lige socijaldemokrata Vojvodine