NOVI SAD – Pokrajinski parlament usvojio je danas Pokrajinsku skupštinsku odluku o izboru poslanika u Skupštinu AP Vojvodine, kojom je je dosadašnji kombinovani izborni sistem zamenjen proporcionalnim, po ugledu na republički i lokalni nivo.
Inicijaivu koju je podnela Liga socijaldemokrata Vojvodine podržalo je 62 poslanika, protiv 50, dok u glasanju nije učestvovalo dva poslanika.
Nepravedan izborni sistem
Obrazlažući inicijativu Lige socijaldemokrata Vojvodine koju je svojim potpisima podržalo 63 poslanika, šef poslaničke grupe LSV u Skupštini AP Vojvodine Branislav Bogaroški ponovio je da je prethodni kombinovani izborni sistem nepravedan, te da nesrazmerno nagrađuje pobednike. Ceo govor Bogaroškog možete pročitati u nastavku:
Danas je pred nama predlog Pokrajinske skupštinske odluke o izboru poslanika u Skupštinu AP Vojvodine, koju je podnela grupa poslanika od 63 polanika. Naime, imali smo tri izborna ciklusa u kojima se trenutno važeća odluka primenjivala, koja predviđa jedan kombinovani sistem, što je bila posledica tada važećeg Statuta AP Vojvodine koji je predviđao da svaka lokalna samouprava mora imati svoga predstavnika u Skupštini AP Vojvodine te se rešavanju tog zahteva pristupilo na taj način što se 60 poslanika u Skupštini AP Vojvodine bira proporcionalnim izbornim sistemom, 60 većinskim izbornim sistemom.
A prve mane postojećeg sistema su se pokazale veoma brzo, ali mislim da su u nekom svom najčistijem, najjasnijem obliku se pokazale posle pokranjinskih izbora 2012. godine. Čitav sistem ima nekoliko ozbiljnih nedostataka. Prvi je taj što izborne jedinice u kojima se biraju većinski poslanici nisu ujednačene, pa imamo situaciju da imamo izborne jedinice koje imaju 7, 8 ili 9 hiljada birača, imamo izborne jedinice koje imaju od 40 pa do 70 hiljada birača. Time je narušeno osnovno pravilo da jedan čovek ima jedan glas, jer gledano na taj način, mi imamo situaciju da glas u Opovu ili Sremskim Karlovcima vredio koliko sedam ili osam glasova u Sremskoj Mitrovici.
Imamo situaciju da sistem, takav kakav jeste, nesrazmerno nagrađuje onoga ko je pobednik na izborima, pa sa 20 posto osvojenih glasova možete doći u situaciju da imate natpolovičnu većinu ili pola od ukupnog broja, a sa dva procenta manje imate duplo manje mandata. A, recimo, sa deset posto glasova imate šest puta manje mandata.
To jako dovodi u pitanje da li je izborna volja građana ispoštovana u punoj meri i da li je sastav skupštine reprezentativan na onaj način na koji bi voleli da bude. To je posledica većinskog dela izbornog sistema i to jeste jedna situacija s kojom smo se i ranije sretali. Ako se sećate saziva od 2000. godine, i tamo smo imali situaciju da 118 poslanika bude iz jedne političke opcije, samo dva budu opoziciona poslanika, iako je ta ideja koju su zastupali opozicioni poslanici u tom momentu imala podršku preko 20 posto birača u AP Vojvodini. Dakle, većinski sistem jednostavno ima tu vrstu manjkavosti koja se na ovim izborima videla jako.
Proporcionalni sistem koji smo mi predložili nije nepoznanica, on postoji na nivou lokalne samouprave, on postoji na nivou Republike Srbije. Upravo smo i išli za tim da donesemo odluku gde će biti sasvim jasno šta su dobre, a šta su loše strane. Sasvim smo sigurni da predstavljanje svih političkih mišljenja, posebno manjinskih mišljenja, zastupljenost manje zastupljenog pola koje će se obezbediti kroz ovu odluku preteže nad argumentima koji su protiv ove odluke.
Da li postoji bolji sistem? Ja mislim koliko ima učesnika u političkom životu, toliko ima i ideja šta je dobro u smislu izbornog sistema. Nema ga savršenog. To je ono što je sasvim sigurno i oko čega ćemo se složiti svi. Svaki nosi neke svoje manjkavosti. Pitanje je samo kojim dobrim osobinama dajemo prednost, odnosno kojim lošim osobinama smo spremni da istrpimo zarad dobrih osobina.
Šezdeset tri poslanika je stalo iza ove inicjnative i 63 poslnika misli da je proprcionalni sistem ono što je odgovarajuće. Pojavili su se i predlozi o kombinovanim sistemima na ovaj ili na onaj način. Zbog kratkoće rokova, bojim se da nema dovoljno vremena da se o tome na kvalitetan način raspravlja, uključujući i ovaj koji mi danas predlažemo i za koji se nadam da će biti usvojen, nije sistem koji je zacementiran i koji se neće menjati. Svaki prvo mora da se pokaže u praksi da bi videli šta to za nas znači.
Ja mislim, ispred grupe predlagača, da ćemo usvajanjem ove odluke dobiti jedan novi kvalitet koji zavređuje da danas za ovu odluku dignemo ruku.
Žučna rasprava
Usledila je rasprava u kojoj su, pre svega poslanici Demokratske stranke, optuživali potpisnike inicijative za strančarenje i politikantstvo. Branislav Bogaroški, u ime predlagača, repicirao je tim poslanicima, ukazujući da te optužbe poprilično promašuju temu i, u krajnjem slučaju, vređaju one poslanike koji su predlagači te odluke.Transkript replike u nastavku:
Mene jako čudi izvođenje zaključaka da je ovde u pitanju politikantstvo i strančarenje i pravljenje prostora za stranačke oligarhije da upravljaju procesima unutar skupštine. Time se implicira da 63 poslanika koji su stali iza ove odluke jedini interes vide u partijskom interesu svoje poslaničke grupe i nemaju nikakav odnos prema biračima koji su ih izabrali. To znači da u tom momentu većina poslanika u ovoj skupštini nema apsolutno nikakav osećaj odgovornosti.
Ako je to tako, hajde da pogledamo praksu unazad 14 godina. Hajde malo da vidimo da li nam se desilo u 14 godina da većinski poslanik iz vladajuće koalicije ne glasa za neku odluku jer njegova opština nije ostvarila tu svoj interes. I obrnuto, da poslanik iz opozicije podrži neku odluku zato što vidi interes svoje opštine. Hajde da vidimo nezavisne poslanike izabrane po većinskom izbornom sistemu koji su četiri godine ostali nezavisni? Koliko je takvih slučajeva bilo? Hajde da vidimo kad smo imali disonantne tonove unutar poslaničkih grupa pilikom glasanja?
Odgovornost svakog poslanika koja se, u krajnjem slučaju, implicira na rezultat njegove stranke, je da li će prihatiti ili tražiti za sebe ulogu da bude poslušan ili će raditi ono što je u interesu njegovih birača. Jer, ukoliko mu jedini interes bude stranačka disciplina, pa neće njegova lista dugo opstati na političkoj sceni. Ne može se bez odnosa sa biračima, bez ispunjavanja onoga što ste obećali u izbornoj kampanji, napraviti rezultat ni po jednom izbornom sistemu.
Posle svakog izneverenog obećanja, posle svakog zanemarivanja birača sledi kazna! Pa to se videlo u ovoj zemlji, pa toga će biti još. Svi će biti kažnjeni ukoliko iznevere ono što su obećali. Odgovornost na nama, kao političkim strankama, je da svaki sistem koji stvorimo iskoristimo za dobro, a ne za loše. Nema sistema koji je savršen, nema sistema koji ne može da se zloupotrebi i pokvari, nema sistema koji odgovornim radom ne može da se učini boljim.
Hajde da damo šansu nečemu, hajde da vidimo kako to izgleda. Jasno je da ovo kako je do sada išlo nije bilo dobro. Niko ne može da kaže da sa duplo manje glasova treba da dobijete dva puta više. To nije pristojno, ni među decom u zabavištu kad se bombone dele toga nema. Među odgovornim ljudima posebno ne sme biti sporno. I, kad je već takva situacija, mi smo dali predlog: hajde da probamo ovako. Pokušavali smo sedam meseci da razgovaramo na tu temu, mrdnuli se nismo jedan milimetar. I naša inicijativa je odraz upravo toga - sedam meseci pokušaja i tapkanja u mestu. Hajde da ne svodimo sve na zadnja tri ili zadnjih sedam dana, nego da pogledamo malo kako smo došli do ovoga, gde je geneza.
Zato vas molim da koliko god je moguće oslobodimo ovu raspravu ideologije i politikantstva i dnevne politike i tumačenja da li to znači ovo ili ono. Imamo 63 poslanika koji su svoj potpis stavili ispod jednog predloga. Tačka. To je smisao onoga što ovde danas radimo.
(BILSV, 06. 06. 2014)