NOVI SAD – Nismo zadovoljni visinom budžeta, odnosom Republike prema Pokrajini, nedostatkom Zakona o finansiranju nadležnosti Vojvodine, ali Budžet za 2016. godinu je urađen onako kako je to moralo da se uradi i novac je raspoređen kako je u ovom momentu, po našem mišljenju, najbolje za Vojvodinu i njene građanke i građane, rekao je danas poslanik Lige socijaldemokrata Vojvodine Saša Homanov.
On je tokom rasprave o Budžetu Vojvodine za 2016. godinu istakao da će poslanici LSV podržati ovaj dokument. Dodao je i da je rudna renta isplaćivana po zakonu, Pokrajini bi ostajala milijarda dinara, a ne kao sada samo 440 miliona.
Transkript govora Saše Homanova možete pročitati u nastavku.
Da je rudna renta isplaćivana po zakonu
Pokrajina bi dobijala milijardu dinara
Poštovani predsedavajući, koleginice i kolege poslanici,
Kada se govori o prihodima, ne može se prenebegnuti činjenica da je zbog nepoštovanja Ustava, Republika ostala dužna prema budžetu pokrajine Vojvodine u proseku oko 40 milijardi dinara godišnje. To će se dogoditi i u narednoj godini jer se sredstva ne nalaze u predlogu ove odluke.
Zakonom o rudarstvu i geološkim istraživanjima predviđeno je da se rudna renta, uz njenu visinu od sedam odsto, deli u odnosu 40 : 40 : 20, pri čemu po 40 odsto pripada Republici i opštini, a 20 odsto Pokrajini. Međutim, međudržavni sporazum Srbije i Rusije odredio je da renta ostane tri odsto. Rudna renta isplaćena Republici Srbiji 2014. iznosi oko 2,2 milijarde dinara. A da je isplaćivana po zakonu to bi bilo više od pet milijardi dinara. Pokrajini bi ostajalo milijarda dinara a ne kao sada samo 440 miliona. To je više od jednog budžeta recimo Sekretarijata za zdravstvo i socijalnu politiku ili jos milijardu dinara za poljoprivredu, a da ne nabrajam dalje, i da ne govorim za koliko su oštećene lokalne samouprave. Proizvodnja domaće nafte i gasa se povećava iz godine u godinu a rudna renta se smanjuje, i tu apsolutno nema logike.
Vojvodina nema nadležnosti u pogledu određivanja visine naknade za korišćenje mineralnih sirovina, odnosno rudne rente, što je apsurd, jer se najveći deo nafte i gasa nalazi i eksplatiše baš na njenoj teritoriji.
Dotacije, donacije i transferi planirani su u ukupnom iznosu od 40,7 milijardi dinara i povećane su za oko dva odsto u odnosu na planirana sredstva za ove namene u 2015. godini. Sredstva planirana u ovoj kategoriji obuhvataju transfere ostalim nivoima vlasti, donacije međunarodnim organizacijama i ostale dotacije i transfere. Najveći deo sredstava planiran je kao transfer ostalim nivoima vlasti, od čega se najveći iznos odnosi na finansiranje zarada za zaposlene u obrazovanju na teritoriji AP Vojvodine u ukupnom iznosu od 26,8 milijardi dinara. Kao namenski i nenamenski transfer budžetima opština i gradova planirana su sredstva u iznosu od 8,7 milijardi dinara. I ovo se ne mogu smatrati kao prihodi kojima raspolaže pokrajina, zato što oni to i nisu nego samo prolaze kroz pokrajinski budžet na putu do krajnjih korisnika, kako su o tome govorili i moji prethodnici.
Dolazimo do zaključka da se Vojvodini svake godine zakidaju milijarde i da na to niko ne obraća pažnju, pa čak se i negiraju ove činjenice bez bilo kakvog konkretnog obrazloženja.
Najveći teret podneće kultura, urbanizam,
više novca jedino za poljoprivredu
Što se rashoda tiče, oni su planirani u istom iznosu kao i prihodi - 57,8 milijardi dinara i to je manje u odnosu na poslednji rebalans u 2015. godini za oko dve milijarde dinara. Оvo smanjenje se moralo, naravno, odraziti i na budžete sekretarijata. Tako će sekretarijati u 2016. godini raspolagati sa ukupno 1,153 milijarde dinara manje. Najveći teret će podneti sekretarijat za kulturu i javno informisanje sa 534 miliona dinara manje, sekretarijat za urbanizam graditeljstvo i zaštitu životne sredine sa 437 miliona dinara manje, što je smanjenje za više od polovine ovogodišnjeg budžeta tog sekretarijata, kao i sekretarijat za sport i omladinu sa 264 miliona dinara manje.
Takođe, ovo planirano smanjenje prihoda u budžetu će se odraziti i na rad Uprave za kapitalna ulaganja koja će u svom budžetu raspolagati sa milijardu i 124 miliona dinara manje.
Dobro je to što je Pokrajinska vlada imala obzira prema vojvođanskim poljoprivrednicima i teškoj situaciji u kojoj su se oni našli smanjenjem subvencija i donošenjem novog zakona o poljoprivrednom zemljištu, tako da je ukupan budžet sekretarijata za poljoprivredu šumarstvo i vodoprivredu veći od ovogodišnjeg za četiri miliona dinara. To praktično znači da će i naredne godine vojvođanski poljoprivrednici moći da konkurišu za približno ista sredstva kao i ove godine, i tako moći da unaprede svoju proizvodnju. Nisu u pitanju ovde samo poljoprivrednici, tu su i fondovi za vode, šume i lovstvo, koji su takođe planirani na sličnom nivou kao i ove godine.
I na kraju da zaključim:
Na žalost novca ima toliko koliko ga ima i to je činjenica. Naravno da nismo zadovoljni visinom budžeta, odnosom Republike prema Pokrajini, nedostatkom zakona o finansiranju nadležnosti Vojvodine ali budžet za 2016. godinu je urađen onako kako je to moralo da se uradi i novac je raspoređen kako je u ovom momentu, po našem mišljenju, najbolje za Vojvodinu i njene građanke i građane. I zbog toga će poslanička grupa LSV podržati ovaj predlog.
(BILSV, 29.12.2015)