Za nadležnosti AP Vojvodine svake godine sve manje novca

 
 
Pokrenimo Vojvodinu
Govori | Utorak, 29. 12. 2015. | Komentara: 0

Za nadležnosti AP Vojvodine svake godine sve manje novca

NOVI SAD - Poslanica Lige socijaldemokrata Vojvodine u Skupštini AP Vojvodine mr Maja Sedlarević ocenila je danas da je Srbija visoko centralizovana zemlja, u kojoj se nadležnosti AP Vojvodine iz godine u godinu finansiraju sa sve manje sredstava, a ove godine najmanje. Ona je tokom rasprave o Budžetu AP Vojvodine za 2016. godinu istakla da Republika AP Vojvodini duguje dve milijarde evra, jer se svake godine dovodi u pitanje koliko iznosi sedam odsto budžeta.

LSV

Prema njenim rečima, sve dok se ne donese Zakon o finansiranju Vojvodine i dok se ne urede sistemi finansija republike i pokrajine Vojvodina će zavisiti od milostinje ministra finansija. Transkript govora možete pročitati u nastavku.

Poštovano predsedništvo,
članice i članovi Pokrajinske vlade, 
koleginice i kolege poslanici,

Ja ću o predloženom budžetu diskutovati samo unekoliko drugačije. Da bismo razumeli šta se danas dešava AP Vojvodini, moramo da počnemo od uzroka, a ne samo da pričamo o posledicama. Ustav Republike Srbije je donet u novembru 2006. godine. Punih devet godina je na snazi. Liga socijaldemokrata Vojvodine je bila u ozbiljnoj manjini onih koji su još tada govorili koliko taj Ustav nije dobar, između ostalog, prevashodno, što se nas tiče, zbog položaja i tretmana AP Vojvodine u njemu. 

Ono što je, takođe, jako loše, a, evo, ovoliko godina kasnije, svi smo svedoci toga, jeste i činjenica da nadležnosti AP Vojvodine niti njena autonomija nisu garantovane Ustavom Republike Srbije, nego je ostavljeno Narodnoj skupštini Republike Srbije da ih utvrđuje kasnijim donošenjem zakona. To u praksi znači da, a to danas svi možemo da posvedočimo, zakonima koje Narodna skupština Republike Srbije donosi nadležnosti APV se sve više ograničavaju i smanjuju. I to, naravno, nije dobro. 

Ustavni zakon je propisao da do kraja 2008. godine svi zakoni moraju biti usklađeni sa novim Ustavom Republike Srbije ili doneti ukoliko ne postoje. Čitav niz zakona nije donet u predviđenom roku ili nije donet ni do danas. Među njima je i najvažniji za nas – Zakon o finansiranju nadležnosti AP Vojvodine i to je negde osnovni kamen spoticanja kada je budžet AP Vojvodine u pitanju i kada je izračunavanje tih famoznih najmanje sedam procenata republičkog budžeta u pitanju. Taj 184. član Ustava Republike Srbije, pokazaće se, biće jedan od najspornijih što se ovog Ustava tiče. 

Srbija je visoko centralizovana zemlja

Odnos centralnih vlasti prema regionalnim uvek je u nekom istom šablonu i uvek je isti u praksi. U zavisnosti od toga kakve nadležnosti regionalne vlasti imaju, centralne vlasti mogu da im oduzimaju ili ograničavaju i moć i nadležnosti i novac. Srbija je visoko centralizovana zemlja, samim tim centralne vlasti čine sve da nadležnosti i finansiranje nadležnosti Vojvodine posebno, zato što nisu propisane, ograniče maksimalno. S tim u vezi, svake godine dolazimo do preispitivanja šta je tih famoznih najmanje sedam procenata, kako se to izračunava i na koji način dolazimo do cifre koliki je budžet AP Vojvodine za narednu godinu. Tako smo, u prošlosti bili u prilici da jedan ministar finansija kaže: „Jeste, 2006. godine je to doneto ali nikad nismo dogovorili od kojih sredstava se obezbeđuje budžet AP Vojvodine“. Dok današnji ministar Vujović u diskusiji o budžetu Republike Srbije po pitanju budžeta AP Vojvodine kaže: „Formalni zakon o sedam posto prilikom planiranja i izdvajanja sredstava za Vojvodinu jeste ispunjen, ali moram da priznam da suštinski zahtev finansiranja pokrajine nije ispunjen“. 

Sve dok se ne donese zakon o finansiranju nadležnosti Vojvodine, dok ne budemo imali uređen sistem finansija pokrajine, ali i Republike Srbije, zavisiće budžet AP Vojvodine od milostinje i dobre volje ovog ili onog ministra finansija.

U Evropskom parlamentu diskutuju o finansiranju APV

O potrebi donošenja zakona o finansiranju nadležnosti svedoci smo da čitamo u svakom godišnjem izveštaju Evropske komisije. U poslednje vreme i evropski zvaničnici otvoreno govore o neophodnosti donošenja ovog zakona. I onda ne mogu da se ne zapitam kako je moguće da se u Evropskom parlamentu diskutuje o zakonu o finansiranju nadležnosti, a u Narodnoj skupštini to je svih ovih godina tabu tema. 

Ono što je sigurna činjenica, a tiče se budžeta AP Vojvodine, iz godine u godinu svedočimo tome, da većina sredstava budžeta AP Vojvodine jesu transferna sredstva. Veliki deo sredstava jesu transferna sredstva, ono kako slikovito neki prikazuju, vojvođanski budžet dođe kao protočni bojler kroz koji samo prođu ta sredstva i još stvaraju dodatne troškove. O kapitalnim ulaganjima i odredbi da tri sedmine moraju da idu u kapitalna ulaganja možemo samo da sanjamo kada je iznos budžeta ovoliki koliki je.

Situacija danas je takva da budžet AP Vojvodine od donošenja Ustava do danas nikad nije bio manji. U izračunavanje toga koliko je najmanje sedam odsto republičkog budžeta, po prvi put su uračunata i sredstva koja neće ni proći kroz budžet AP Vojvodine poput sredstava namenjenih lokalnim samoupravama , poput sredstava za kapitalne objekte na teritoriji AP Vojvodine koje utvrđuje Republika Srbija, poput sredstava za poljoprivredu koja idu direktnim korisnicima ili sredstava za javni servis Vojvodine. Budžet AP Vojvodine služi za finansiranje nadležnosti APV. Sva ova sredstva koja sam sad navela nemaju nikakve veze sa budžetom APV. 

Zbog svega ovoga LSV će ove godine uputiti inicijativu za ocenu ustavnosti zakona o budžetskom sistemu i zakona o budžetu. Iskreno se nadamo da će Ustavni sud biti ažuran i brz kao kada je ograničavao nadležnosti AP Vojvodine i sada kada bi trebalo da se te nadležnosti zaštite upravo pred ovim sudom.

Koliko Republika Srbija duguje Vojvodini

I za kraj, dva vrlo slikovita primera, da i onima kojima nije jasno bude jasno.
Zbog toga što budžet AP Vojvodine nikada do sada nije iznosio ni tih famoznih sedam procenata budžeta Republike Srbije, kako je to propisao 184. član Ustava Republike Srbije, Republika Srbija AP Vojvodini, po procenama, duguje do sada 240 milijardi dinara. To je oko dve milijarde evra. Šta to znači? To vam je ukupan novac za koji smo mogli da izgradimo Banatsku magistralu zato što za izgradnju Banatske magistrale treba nešto više od 170 miliona evra. To je tunel kroz Frušku goru sa Koridorom Novi Sad – Ruma, zato što za izgradnju tunela sa koridorom treba između 120 i 150 miliona evra. Mogli smo da izgradimo Kliničko bolnički centar Novi Sad, da glavni grad Vojvodine konačno dobije gradsku bolnicu, a Klinički centar Vojvodine bude rasterećen i da u njemu mogu da se leče i građani iz ostatka Vojvodine. To su vam škole, bolnice, to su magnetne rezonance koje nam nedostaju.

Juče sam čula podatak da za izmuljavnaje kanala Dunav – Tisa – Dunav treba milijardu evra. I to smo mogli da uradimo. Kada se otvori pregovaračko poglavlje 27 niko ne priča o tome, a pregovaračko poglavlje 27 je najozbiljnije i najskuplje pregovaračko poglavlje koje se tiče zaštite sredine, trebaće nam 10 milijardi evra da uradimo sve što bude od nas traženo. I treba da razmišljamo o tome gde je sada taj novac i šta smo mi sve mogli da uradimo sa dve milijarde evra za koje smo zakinuti. 

I drugi vrlo slikovit i vrlo konkretan primer. Juče je usvojen budžet Grada Beograda. Budžet Grada Beograda je 106 milijardi. Budžet AP Vojvodine je u ukupnom iznosu 58 milijardi. Od 106 milijardi, deset milijardi su transferna sredstva opštinama, 96 milijardi ostaju Gradu Beogradu za sprovođenje budžetskih programa. Ako pričamo o AP Vojvodini, ona ima na raspolaganju negde oko 11 milijardi za sprovođenje svojih programa. To je budžet AP Vojvodine danas. Nažalost. I to je tema naše današnje diskusije.

Hvala vam.

(BILSV, 29.12.2015)




Govori | Petak, 03. 06. 2016. | Komentara: 0

Čanak: LSV neće podržati Maju Gojković

BEOGRAD – Liga socijaldemokrata Vojvodine neće podržati izbor Maje Gojković za predsednicu Narodne skupštine Republike Srbije jer smatra da je parlamentu potrebno više energije koja mora biti uložena u podizanje njegovog kredibiliteta i odbrane interesa svih građana Srbije koj su delegirali 250 ljudi da vode računa o interesu njihove zemlje, istakao je danas lider LSV Nenad Čanak na konstitutivnoj sednici republičkog parlamenta. U nastavku možete prtočitati transkript njegovog govora:
Govori | Nedelja, 03. 04. 2016. | Komentara: 0

Kostreš: Ustavom garantovati položaj Vojvodine

NOVI SAD – Zamenik predsednika Lige socijaldemokrata Vojvodine Bojan Kostreš  istakao je danas na predizbornoj konvenciji LSV u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu da na izborma 24. aprila Liga mora da pobedi, jer samo ona može da uradi veliki posao promene Ustava Republike Srbije, zbog kojeg smo izgubili deset godina. Kostreš je istakao da je Ustavom neophodno garantovati Vojvodini zakonodavnu, izvršnu, sudsku vlast, izvorne prihode i imovinu jer će tek tada Vojvođani moći da preuzmu odgovornost za upravljanje vojvođanskim resursima, atime i za svoj život i svoju budućnost. U nastavku možete pročitati transkript njegovog govora.
Govori | Nedelja, 03. 04. 2016. | Komentara: 0

Kako ima para za gubitaše, a štedi se na poljoprivrednicima?

NOVI SAD – Potpredsednik Lige socijaldemokrata Vojvodine i prvi na listi Nenad Čanak – LSV – Digni glavu! za pokrajinske izbore Branislav Bogaroški izjavio je danas da je svaki poljoprivrednik koji je obrađivao 100 hektara zemlje, od 2012. godine do danas izgubio u subvencijama 1.120.000 dinara. On je na svečanoj Konvenciji u Novom Sadu ukazao i da se od 12 milijardi ušteđenog novca na nivou Srbije, 10 milijardi uštedelo u Vojvodini. Poručio je da Vojvođani čvrsto stoje sa obe noge na našoj zemlji koji niko nikada neće izvući.



ARHIVA VESTI (izaberite datum):


facebook