BEOGRAD - Nacrt zakona o javnoj svojini trebalo bi da u naredna dva dana bude predat premijeru Srbije Mirku Cvetkoviću, s obzirom na to da je Radna grupa za njegovu izradu završila više od 85 odsto posla. Ostalo je sporno ono što spada u domen politički inspirisanih odluka o ovom zakonskom rešenju, a tiče se vlasništva Vojvodine nad velikim javnim sistemima, odnosno javnim preduzećima.
- Međutim, ta pitanja nisu politički nerešiva i pokušaćemo da pronađemo na današnjem ili sutrašnjem sastanku kompromisno rešenje - ocenjuje u razgovoru za Danas Bojan Kostreš, zamenik predsednika Lige socijaldemokrata Vojvodine i predsednik Radne grupe.
Kako je moguće da je neko unutar Radne grupe za izradu nacrta zakona, koji predstavlja uslov za dobijanje statusa kandidata za članstvo Srbije u EU, politički inspirisan?
- Uticajni pojedinci iz gotovo svih stranaka vladajuće koalicije protive se pravoj decentralizaciji vlasti i zastupaju ideju o unitarnoj državi. Pritom se izgovaraju neutemeljenim stanovištima o tome da bi vraćanje velikih javnih sistema i preduzeća u vlasništvo Vojvodine navodno razbilo jedinstvo pravnog sistema Srbije, što je besmislena tvrdnja. Ako bi to bilo tačno, onda bi i američki i ruski pravni sistem bio potpuno razbijen, s obzirom na činjenicu da je u tim državama na snazi princip koji i mi zagovaramo.
Koji su to uticajni pojedinci iz vladajućih stranaka?
- Ne bih da spominjem njihova imena, ali mogu da kažem da postoji veliki raskol po tom pitanju između centrala i pokrajinskih odbora svih stranaka vladajuće koalicije. Postoje dve škole mišljenja. Prvu zastupa LSV, i njen okvir je vraćanje na stanje od pre 1988. i ukidanja nepravde koju je režim Slobodana Miloševića naneo Vojvodini, dok drugu školu mišljenja zastupaju gotovo sve opozicione partije, ali i uticajni pojedinci iz vladajućih stranaka, koji se bore protiv suštinske decentralizacije vlasti.
Da li to odražava onda i njihovu spremnost za promenom Ustava?
- Da, jer, s jedne strane, imate partije, poput LSV, koja smatra da je Ustav loš i da ga je neophodno menjati, a s druge se nalaze desno orijentisane opozicione stranke koje misle da je i ovako slaba decentralizacija, koliko dozvoljava aktuelni Ustav, previše.
Vi ste na čelu Radne grupe za izradu nacrta zakona o javnoj svojini. Koje argumente imaju sve stranke vladajuće koalicije protiv vraćanja javnih preduzeća u vlasništvo pokrajine i zbog čega su vam neprihvatljivi?
- Kao što sam već rekao, postoje veliki raskoli u stavovima pokrajinskih odbora i centrala stranaka vladajuće koalicije. Jasno je da ti argumenti izražavaju neslaganje sa istinskom decentralizacijom vlasti, odnosno da pokušavaju da opravdaju svoju ideju o unitarnosti države neutemeljenim prigovorima o razbijanju pravnog sistema države. Ti argumenti su neprihvatljivi, jer jednostavno nisu istiniti. Neophodno je ukazati i na činjenicu da od ovog zakona o javnoj svojini zavisi i kako će biti ubuduće biti definisana autonomija Vojvodine, odnosno stepen decentralizacije vlasti. Ne zaboravimo da će uskoro biti precizno definisani i regioni Srbije i da će taj proces, takođe zavisiti od toga kakvo ćemo sada zakonsko rešenje iznaći o javnoj svojini.
(BILSV/Danas, 04.07.2011.)