Ustav da garantuje punu autonomiju Vojvodini

 
 
Pokrenimo Vojvodinu
Iz medija | Četvrtak, 07. 04. 2016. | Komentara: 0

Ustav da garantuje punu autonomiju Vojvodini

NOVI SAD – Lider Lige socijaldemokrata Vojvodine Nenad Čanak dao je opširan intervju  nedeljniku „NIN“, koji je objavljen danas, a koji kompletan možete pročitati u nastavku.

LSV

Ovaj razgovor je bio težak skoro kao Nenad Čanak. Kaže da se dešavalo da mu je mama kad je bio mali prala usta sapunom, pitam se zašto...
Koliko vi poznajete sebe, da li biste glasali za Nenada Čanka?
- O Nenadu Čanku imam ambivalentno mišljenje - glasao bih za njega zbog činjenice da je tvrdoglav, može se pouzdati da će ono što je govorio do sada govoriti i od sada i da neće praviti kompromise. S druge strane bih se zapitao da li za njega treba glasati s obzirom na to da je impulsivan pa mu se desi da reaguje ovako ili onako... To je, doduše, jedna ljudska osobina, ali, moraće na njoj raditi.

Recimo?
- Bilo je slučajeva da mu izlete neke reči nepromišljene za političare.

Na šta ciljate?
- Pre dosta godina je Zoran Đinđić na neki protest u Beogradu doveo Biljanu Plavšić koja je tada bila predsednica Republike Srpske, a moj komentar je bio da mu „još nismo zaboravili ni onog vola sa Pala, a već u Beograd dovodi krave". To mi se tada učinilo kao dobra metafora, ali sam se posle zaista pokajao i javno sam se izvinio gospođi Plavšić. 

Bilo je i pretnji vešanjem i metafora o novim cipelama?
- Rekao sam da bi ministri u vladi Slobodana Miloševića trebalo da kupe nove cipele da imaju žene po čemu da ih prepoznaju kada budu visili na Terazijama. Važno je znati da je to bilo daleko pre 5. oktobra, zato što ja nikada ne pretim i ne koristim takav tip vokabulara prema nekom ko ne može odmah da me uhapsi. Tada sam rekao da ako Milošević ponovo ukrade izbore i izneveri narodnu volju, da će mu narod suditi i da ćemo ga onda izvući iz bunkera u kome sedi i obesiti tu na Trgu. To se svelo samo na tu priču o vešanju, a preskaču se svi ovi kondicionali na koje vas podsećam. Jeste bilo neprimereno, ali time sam skrenuo pažnju na činjenicu da je Milošević bio taj koji je bio rodonačelnik ideje krađe izbora, ideje po kojoj se Jan Svetlik, naš odbornik u Zrenjaninu fizički kidnapuje, zatvara u kola i vozi po ataru dok traje sednica skupštine da ne bi bio presudan glas u donošenju odluke koje se nije sviđala tadašnjem režimu.

Nedavno, posle incidenta u Novom Sadu na dan predaje izbornih lista, zapretili ste povlačenjem liste LSV ukoliko se nasilnici ne privedu pravdi? 
- Sutra ujutru su lica koja su sprečavala ulazak delegacije LSV privedena u policiju u Novom Sadu, uzeti su njihovi iskazi, pozvani su svedoci iz LSV koji su bili sa druge strane i obavešteni smo od MUP-a da je slučaj predat tužilaštvu. Incident su javno osudili i Ivica Dačić i Dragan  Marković Palma.Učinjeno je sve što smo tražili.

Da li je Bajatović bio komandant te parade?
- Bajatović je bio u zgradi, ne verujem da je on u tome učestvovao jer je posle toga izašao i izvinjavao se Bojanu Kostrešu i svima koji su bili prisutni, tako da bi me zaista začudilo da on ima veze s tim.

Da li su evropski socijalisti zabrinutiji od vas za fer i demokratske uslove pod kojim se odvija izborna kampanja?
- S obzirom na količinu incidenata koji se događaju, razloga za zabrinutost naravno ima, ali s druge strane kada se pogledaju izbori u prošlosti, videćete da je manje-više takvih incidenata uvek i bilo. 

Ko bi bio najodgovorniji za atmosferu nasilja? 
- Kada stavite na gomilu ogromnu nezaposlenost među mladim ljudima, osećaj da je jedini način da budu promovisani, da devojke budu prostitutke, a mladići kriminalci, društvo gde se kriminalcima odlažu zatvorske kazne da se ne bi ugrozio rejting pojedinih rijaliti emisija, onda imate ozbiljan problem u društvu koji se ne može svesti na krivicu jednog čoveka.

Da li Vi imate pravo da govorite o pogubnom uticaju rijalitija?
- Da, ja od svih političara ima najviše prava da govorim o rijalitijima!  Do te publike ne može da se dođe drugačije osim bivanjem u rijalitiju, ušao sam u serijal "Veliki brat" na tih devet dana da bih tamo govorio o tome da je to dno dna. Da li treba da zapušim nos pred lavovskim delom, naročito mlađe, koji gleda te takve programe? Šta je učinjeno bilo kakvom širom društvenom akcijom da se tome stane na put, šta je učinjeno?

Da li bi bio bolji potez da ne učestvujete u takvim programima i tako date na znanje da taj prostor nije za pristojan svet ili da svojim učešćem pokrivate tu binu kao nekakvo legitimno mesto za plasiranje svojih političkih poena?
- Pre neki dan sam imao sastanak sa delegacijom OEBS-a koja je po pozivu Vlade Srbije došla da nadzire izbore, i ostala mi je dilema  - da li su oni došli ovde da nadziru izbore i da na kraju kažu da li su bili fer ili nisu,ili je njihova uloga da samim svojim prisustvom legitimišu izbore? Drugim rečima - ja kao čovek koji se bavi politikom, u uslovima gde od ukidanja „Utiska nedelje“ ne postoji nijedna ozbiljna politička emisija, gde je zabranjeno bilo kakvo funkcionisanje političkih stranaka u bilo kakvoj javnosti između kampanja, moram da tragam za vrlo neortodoksnim načinima komunikacije s okruženjem. Jer, bez političkih emisija i prostora, mesto na televiziji i u vestima dobijaju samo ljudi koji su na javnim funkcijama.

Šta je smisao vašeg učešća u „Teškoj reči“?
- Da li ste primetili da sam svoje izlaganje počeo obraćajući se voditelju rečima da sam oduvek tvrdio da je on svinja? Ako mi iko zameri na oštrom jeziku, podsetio bih na reči rizničara nemačkog jezika Tomasa Mana - kada su ga pitali zašto toliko psuje kada govori o nacistima,  odgovor je bio: zato što ta stoka drugi jezik ne razume. U tom smislu mi se događa da tragajući za tačnim izrazom kojim bih nešto okarakterisao zadrem u sferu izražavanja koja ne bi priličila nijednoj akademskoj, niti bilo kojoj drugoj ozbiljnijoj raspravi. Međutim, u uslovima kada se druge reči više ne čuju, kada su čula konzumenata  toliko otupela, pitanje je da li želim da se moja reč čuje i moja poruka prenese, ili želim da se bavim time da li bi mi moja pokojna majka kao strogi profesor matematike za tako nešto oprala usta sapunom, što se dešavalo. 

Da li biste se izvinili Marjanu Rističeviću što ste mu psovali majku u Skupštini?
- Nemam nameru da se izvinjavam tom primatu. Ni on se meni nije izvinio, iako je sudski dokazano da mi je 1998. godine, dok je na čelu skupštine bio Dragan Tomić, falsifikatom oduzet poslanički mandat i da je Rističević tako postao poslanik.

Govorili ste da ovde više nema medija, da su ostale tek propagandne mašinerije, pa, da li je TV "Pink" najbolji primer za to? 
- Zašto me pitate samo za "Pink"? Ja sam govorio o medijima u Srbiji, ni o jednom pojedinačnom. Kada sam učestvovao u jednoj političkoj emisiji na N1, došao sam u situaciju da me novinar pita niz neprofesionalnih pitanja, ne u smislu meni neprijatnih, nego pitanja koja nisu vredna ozbiljnog odgovora.

Zanimljivo da vam je najlakše da pričate o „neprofesionalnosti“ N1 ?
- Kada biste me pitali koji mediji nisu u službi neke politike, ne bih umeo da vam odgovorim, pa samim tim i TV "Pink" je očigledno instrumentalizovana, kao i niz drugih.

Da li imate neki razlog da čuvate Željka Mitrovića?
- Što bih ga čuvao? Znam samo jedno, ja od 2000. godine  nisam bio dobrodošao manje-više ni na jednoj televiziji. Javni servis RTS-a nikada nije pokazao neko osobito interesovanje za rad stranke čiji sam član i trenutni predsednik, na TV "Pink" sam dobijao šansu da makar kroz te zabavne emisije provučem neku reč o svojim pogledima na svet. Da li znate da u 99 odsto slučajeva kada me zovu da gostujem, to glasi ovako – "hteli bismo sa vama da napravimo emisiju i ona bi trebala da bude zabavnog karaktera, opušteno o vama privatno, o kuvanju, sviranju, ali ništa o politici!" Uvek je zajednički sadržitelj - ništa o politici! Ljudi žele mene u svojim emisijama jer dižem gledanost, ali ne žele da se čuje ono što bi moglo da zapara uši nekome ko će da kupi reklamu na toj televiziji.

Zašto pristajete na takvu medijsku upotrebu?
- Ko vam je rekao da pristajem? Ne mogu da biram koji će me medij kako preneti. Daću vam primer - završeno je suđenje za nekakav kafanski nesporazum od pre četiri godine...

Nije nekakav, nego čuveni.
- Čuven je samo po tome što sam ja učestvovao, inače takvih slučajeva imate bar desetak, u svakom mestu u Srbiji, svakodnevno! Samo je jedan jedini medij, i to novosadski Dnevnik preneo jednu "sitnicu" koju su svi ostali izbrisali, a to je da je sudija u obrazloženju presude pročitao da je vođen postupak i protiv Lešanovića zbog nasilničkog ponašanja prema meni, koji je u međuvremenu zastareo! Interesantno da to niko nije primetio?! Kada se neko nasilnički ponaša prema meni, to se podrazumeva i može da zastari, a kada sud na osnovu nedostatka dokaza donese oslobađajuću presudu, onda je to skandal! Kako očekujete da ne budem instrumentalizovan u uslovima kada me dovode u situaciju da se svaka reč koju izgovorim i svaka stvar koja je vezana za mene može istrgnuti iz konteksta i koristiti ovako ili onako? Gde da kažem šta zaista mislim, ne mogu čak ni kod vas, vi me usmeravate u pravcu u kojem bih ja trebalo da kažem da je "Pink" direktni glasnogovornik Aleksandra Vučića, da je Željko Mitrović uvek najbolji prijatelj premijera, kako god se premijer zvao,....

Do presude ste ceo postupak ocenjivali kao „politički proces“, po toj logici da li se i oslobađajuća presuda može tumačiti kao politička i "izborna"?
- Šta mislite o ideji da je Čanak oslobođen zato što nije odgovoran za ono za šta su ga optužili? Da li je moguć takav scenario? Ja mislim da je moguć i da se desio.

Da li je odluka Haškog tribunala da oslobodi Vojislava Šešelja istorijska?
- Ako smem da primetim, pre Vojislava Šešelja Haški tribunal je oslobodio Orića i Gotovinu, tako da ne vidim baš neki presedan u oslobađanju Vojislava Šešelja. Nemojte zaboraviti kako se Haški sud zvao u trenutku kada je formiran - Međunarodni tribunal pravde za ratne zločine u bivšoj Jugoslaviji i u Ruandi! Podvući ću - ratne zločine! Tribunal se nije bavio iznošenjem para,  hiperinflacijom, nizom pitanja kojima bi se domaći sudovi morali pozabaviti. Zato Mihalj Kertes, čovek koji je direktno organizovao hiljadu stvari, nikada nije stigao do Haga. Umesto toga, video sam ga na fotografiji kako se sa svojim saučesnikom Radovanom Pankovim  grli sa Milošem Vučevićem, aktuelnim gradonačelnikom Novog Sada, pošto su se obojica učlanili u SNS! Možda ga je neko u Srbiji i zaboravio, ali mi u Vojvodini odlično pamtimo ko je Mihalj Kertes. Ako je on sada vaskrsao, onda je tu neki ozbiljan nesporazum! Došli smo u poziciju da je Haški tribunal uradio dve neoprostive stvari. Prvu, što je držao čoveka 12 godina u istrazi bez presude. Kakva god bila, presuda je morala biti doneta pre jedanaest godina. I, drugu, zbog tih dvanaest godina, Šešelj je amnestiran za niz dela u ovoj zemlji iz devedesetih, jer su zastarele.

Uveliko se spekuliše da će LSV u Vojvodini ući u koalisiju sa SNS, znači i sa tim istim Kertesom?
- Taj isti Kertes je 1999. naložio visokopozicioniranom SPS-ovskom kadru iz Novog Sada da pronađe nekoga da me likvidira. Onda je taj SPS-ovski kadar pronašao nekog dilera koji je bio uhvaćen sa nešto preko kilogram heroina i obećao da će mu ako me likvidira kazna biti oproštena. Ja sam odmah o tome obavestio pravosudne organe, nikad nije povedena nikakva istraga. Ako vi mislite da ja mogu da ulazim u bilo kakvu saradnju s nekim ko mi je slao na kućni prag narkomane da me ubiju, onda me zaista ili jako ne poznajete ili me ozbiljno vređate. Inače, na spisku za likvidaciju su bila trojica, samo sam ja preživeo.

Da li biste glasali za Borisa Tadića?
- Prvo me pitajte da li bih glasao za Ivicu Dačića.

Prvo mi odgovorite za Tadića...
- A zašto me ne pitate prvo za Ivicu Dačića? Uvek sam se zgražavao nad idejom da neko  uopšte može da glasa za Dačića, stalno sam se pitao - kako iko može da glasa da Ivica Dačić obavlja bilo kakvu funkciju u ovoj zemlji?! Onda sam došao u poziciju da ja lično glasam za Vladu u kojoj je Ivica Dačić ministar policije. Tada sam shvatio da prethodno nešto ozbiljno nisam razumeo u politici.

Još jednom - da li biste glasali za Tadića i Jovanovića?
 - U Srbiji još nikada niste glasali "za" nešto zato što biste za "to" glasali svakako. Obično glasate "za" nešto, jer je to "protiv" nečega, i tu je cela priča. U tom smislu su i Boris Tadić i Čedomir Jovanović, kao i Nenad Čanak opcije za koje bih glasao u ovom trenutku.

Zašto ste izabrali listu SDS- LDP samo na republičkom nivou?
- Zbog toga što tačno znam gde Tadić, Jovanović i ja imamo političke razlike i koja su ograničenja jedne takve saradnje. LSV je stranka koja je isključivo vezana za teritoriju Vojvodine, a oni su na nacionalnom nivou. Siguran sam da ćemo odlukom da na pokrajinske izbore izađemo samostalno uneti znatno manju zbrku kod birača nego da idemo u istom formatu na svim nivoima. 

Da li se glasom za LSV glasa za Republiku Vojvodinu?
- Ideja Republike Vojvodine je bila predlog koji smo dali kao deo ukupnog rešenja pitanja Srbije još 1998. godine. Ali, taj dokument niko nije ni čitao, u njemu se ne govori o Vojvodini nego o tome kako Srbija treba da se uredi. Da ga je iko ozbiljno razmatrao, umesto što su nam se podsmevali, rata na Kosovu ne bi bilo i Kosovo bi i dalje bilo u sastavu Srbije. 

Šta je današnji predlog?
- Današnji predlog je vrlo jednostavan - decentralizacija Srbije gde bi Vojvodina imala svoju zakonodavnu, izvršnu i sudsku vlast, pravo na imovinu, izvorne prihode i sve to garantovano Ustavom Srbije. Srbija treba da bude decentralizovana država, gde bi osim Vojvodine, Grada Beograda, Šumadije i jugoistočne Srbije, postojala i peta jedinica gde bi bilo sve ono što ne spada u ove četiri. Formiranjem tog srednjeg upravnog nivoa bi se niz problema spustio na niži nivo i  više ne bi, šta god se kome desi, to bio napad na republičku vladu i stabilnost države u celini.

Da li bi bilo dobro za demokratiju da u Parlament uđu DSS, Dveri i SRS?
- Pre devet godina smo imali sukob na ulici sa neonacistima u Novom Sadu,tada sam dao jednu vrlo preciznu definiciju - pustiti naciste na ulicu u ime demokratije je isto kao pustiti pacove u dečiju sobu u ime ekologije. Ostajem pri tome. Naravno da desničarske stranke moraju i treba da postoje, čak mislim da je zdravo za društvo da postoje stranke kao što su DSS i Dveri, nemam ništa protiv toga, ali sam protiv kada postoji SRS, stranka koja je u jednoj verziji svog programa imala slogan "šiptare preko Prokletija". 

Zašto Šešelju oduzimate pravo da i on unapredi mišljenje?
- Ovih dana smo dobro čuli da on nije promenio mišljenje i da i dalje insistira na Velikoj Srbiji. 

Sudija Antoneti kaže da velika Srbija nije kriminalna nego politička ideja?
- Tom logikom kojom ste sada krenuli možemo reći i da Treći Rajh nije bio kriminalna ideja.

Samo vas podsećam  na ocenu francuskog sudije,...
- Ko kaže da su budale samo u Srbiji?

Da li je moguća saradnja sa Vučićem?
- Mi nemamo nameru ni da sarađujemo s nekim, ni da ne sarađujemo. Mi imamo nameru da ostvarimo naš program.

Šta to znači?
- Znači da ne mogu da napadam nekoga ko preuzme delove našeg programa, ne mogu ja da budem protiv Vučića zato što je on odlučio da kaže - pravio sam greške kada sam bio radikal, a sada hoću te greške da ispravim. Da li sada treba da ga napadnem što je poverovao u Evropu? Ja to ne mogu.

Da li to znači da biste ipak mogli da "ostvarujete program" sa Vučićevom strankom na pokrajinskom nivou, bez obzira na Kertesa?
- Aleksandar Vučić nije naručio moje ubistvo. Moje prvo pitanje će biti - kako to da Kertes nije u zatvoru?! 

Nenad Čanak pisac, prevodilac, muzičar, kulinar, političar- šta od svega ovoga niste?
- Najmanje sam političar. 

U čemu ste najbolji?
- Najbolji sam drug.
(BILSV, 07. 04. 2016)




Iz medija | Ponedeljak, 18. 03. 2024. | Komentara: 0

Čisti izborni uslovi su odlika normalne, pristojne, demokratske zemlje

Čisti izborni uslovi, po mom mišljenju, nisu ni mesto ni predmet cenjkanja, jer se tu ne govori o političkom programu ili ideji da li Srbija treba da ide malo više levo ili desno i da li porez treba da bude manji ili veći. 
Iz medija | Utorak, 05. 12. 2023. | Komentara: 0

Vreme je da se probudimo i pokrenemo Vojvodinu

Lider Lige socijaldemokrata Vojvodine-Vojvođani Bojan Kostreš kaže da na pokrajinskim izborima očekuje da se čuje glas Vojvodine i Vojvođana. U intervjuu za „Politiku“ prvi na listi „Vojvođani – Liga socijaldemokrata Vojvodine-Vojvođani, Demokratska zajednica vojvođanskih Mađara, Zajedno za Vojvodinu – Bojan Kostreš“ navodi da većina partija i koalicija koje učestvuju na pokrajinskim izborima nije našla za shodno čak ni da reč Vojvodina stavi u naziv svoje liste i ističe da to dovoljno govori o njihovom odnosu prema pokrajini.
Iz medija | Četvrtak, 23. 11. 2023. | Komentara: 0

Vojvodina je evropski motor Srbije

Ubrzani razvoj Vojvodine je zasigurno kraći put Srbije u Evropsku uniju. Vojvodina je za nas pokrajina kojoj je tolerancija drugo ime. Multietnička i multikulturalna Vojvodina primer je sklada kakav mora da postoji. Zato je važno da se ono što se u Vojvodini proizvede i pošalje prema Srbiji, u budžet Srbije, podeli na ravne časti. Samo decentrazovane države mogu brže napredovati, rekao je predsednik Vojvođana LSV Bojan Kostreš u intervjuu za Novi magazin.



ARHIVA VESTI (izaberite datum):


facebook